STU Rendbjergfavn har pædagoger og pædagogiske assistenter ansat som besidder kvalifikationer inden for arbejdet unge med særlige behov. Personalet har faglige, relationelle og personlige kompetencer som er nødvendige i arbejdet med eleven og dennes mål i uddannelsen.
Personalet arbejder meget med motivation og løsningsbaseret pædagogik, samt digitale kommunikation- og struktur hjælpemidler. Personalet samarbejder meget tværfagligt omkring eleven, så eleven oplever at der arbejdes mod et fælles mål.
Vi understøtter elevens selv – og medbestemmelse. Eleven bliver hørt og kan bidrage med de mål som de ønsker at nå under uddannelsen.
Vi arbejder ud fra KRAP metoden – Kognitiv og Ressourcefokuseret og Anerkende Praksis:
- Det vi tænker oplever vi som virkeligt, men vi kan lære at tænke anderledes.
- Alle mennesker har ressourcer og vi udvikler os bedst gennem succeser.
- Alle mennesker har grundlæggende behov for anerkendelse.
Vi anvender meget den digitale tilgang og understøtter elevernes læring og selvstændighed via kommunikations og struktur apps. Vi arbejder derudover ud fra en neuropædagogisk tilgang.
Vi skaber et lærings- og udviklingsmiljø, hvor eleven får mulighed for at erhverve sig personlige og sociale kompetencer, samt afprøve sig selv i mange forskellige opgaver og situationer. Ved at give eleven livslæring i en fremadrettet proces. Vi udvikler elevernes evne til at indgå i sociale relationer på en hensigtsmæssig måde.
Vi er medvirkende til at eleven forbliver mødestabil, og hvis der er behov herfor, iværksætte vi den nødvendige støtte for at medvirke til stabilitet og mindske fravær. Vi gennemfører eventuelle fraværssamtaler med eleven.
Vi iværksætter aktiviteter, der understøtter, at eleven får et aktivt fritidsliv i det omfang, det er muligt qua elevens diagnose og funktionsniveau. Vi afprøver og afklarer den enkelte elevs udviklingsniveau og ud fra den enkeltes niveau støtter og styrker vi elevens potentiale mest muligt gennem undervisningen.
Vi støtter eleverne med en struktureret undervisning, nogle elever bruger piktogrammer andre benytter digitale strukturprogrammer. Disse strukturprogrammer kan desuden overføres til fritidslivet og weekender, så den unge bliver så selvhjulpen som muligt.
Vi udvikler elevens evner til at klare ADL træningen og medvirker til at forberede eleven på en selvstændig voksen tilværelse.
Elevudtalelser
Tom: "Alle mine venner går her, og personalet er gode til at hjælpe mig”
Sanne: "At være sammen med venner og ha det sjovt. At skolen har forskellige spor. Jeg kan godt lide at vi går tur hver morgen”
Nete: "At være kreativ”
Fokusområder
STU RendbjergFavn er del af RendbjergFavn S/I, der er drevet af en bestyrelse samt forstander. Afdelingsleder i STU RendbjergFavn indgår i lederteamet på RendbjergFavn, der arbejder ud fra værdierne ”Omsorg, nærvær, faglighed og tryghed”. STU skolens drift er præget af en ledelse med relevant faglig viden og handlekompetence til at lede STU skolen. Ledelsen har de faglige, relationelle og personlige kompetencer, der er nødvendige far at indgå i et tværfagligt samarbejde.
Omgivelserne
De fysiske rammer er tilpasset vores målgruppe. Vi lægger vægt på at vi har et motiverende undervisningsmiljø at der er tryghed og tilgængelighed. Vi benytter området når vi har bevægelse samt gør brug af en hal, som ligger i gåafstand fra skolen. Vi har en bålplads, gynger, hængekøjer og trampolin på vores område rundt om huset. Vores område er handicap venligt. Vi ligger op til en dejlig skov, tæt på indkøbsmuligheder og bylivet. Der er mulighed for at undervise i trafiksikkerhed.
Tilbud:
STU Rendbjerg Favn er målrettet til de unge, der opfylder kravene ”Lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov” med henblik på gruppen af:
Unge i alderen 16 – 25 år med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne, der ikke har mulighed for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse, selv om der ydes den unge specialpædagogisk støtte eller anden støtte.- Unge udviklingshæmmede med begrænsede kommunikationsevner og begrænsede mulighed for at transportere sig selv.
- Unge med behov for pleje og omsorg og generelle indlæringsvanskeligheder.
- Unge med svære bevægelseshandicap, erhvervet hjerneskade samt sent udviklede unge.
Formål med tilbuddet:
- At skabe et lærings- og udviklingsmiljø, hvor de unge får mulighed for at erhverve dig personlige og sociale kompetencer, samt at afprøve dig selv i mange forskellige opgaver og situationer.
- At give de unge livslæring i en fremadrettet proces.
- At udvikle de unges evner til at fastholde og udbygge allerede erhvervede kompetencer.
- At udvikle de unges evne til at indgå i sociale relationer på en hensigtsmæssig måde.
- At der med fokus på brobygning til aktiviteter, arbejdsliv og kommende boformer skabes kontakt til det omkringliggende samfund.
Vi udvikler glade og selvstændige unge, der mest muligt tager ansvar for deres eget liv og tilbyder følgende spor:
- Grøn Linje
- Køkken
- Musik
- Kreativ
- Krop og bevægelse
- Faglig undervisning
- Bo-træning/ADL
- Samfundsfag
- Praktikforløb
Vi tilbyder også klub jf. Barnets Lov § 82, stk. 1, nr. 2, jf. 84, samt § 104 i Serviceloven.
Optagelse og pladser:
- Løbende, dog primært til august.
- Plaser til 25 elever
- Der er ikke med bosted for nuværende , vi har dog mulighed for aflastning på en anden matrikel.
Speciale:
Beliggenheden og vores særlige fokus på overgange (både ift. opstart og når eleverne skal videre på fx beskyttet værksted).